MagazineExpo, Interview

Hugo Duchateau: Zin in Zien

Hugo Duchateu. Courtesy de kunstenaar.

Tot 26 mei loopt de expo Zin in Zien in CC Maasmechelen. Daarin worden heel wat werken van Hugo Duchateau tentoongesteld samen met werk van bevriende kunstenaars als Raoul De Keyser, Bram Bogaert, Gert Robijns, Piet Stockmans, Vincent van den Meersch en Dan Van Severen. Curatoren Herman Maes en Marc Milissen stelden samen met Duchateau de expo samen. Kunst-zetter interviewde de kunstenaar over zijn tentoonstelling.

Met Zin in Zien krijgt de toeschouwer een uitzonderlijke inkijk in hoe Hugo Duchateau naar de wereld kijkt en hoe hij schilderkunst ervaart. “Ik ben een kunstenaar, maar vooral een ziener,” licht hij toe. “Soms zie ik ook dingen die ik beter niet zie [lacht…]. Als ik kijk naar de natuur dan zie ik de diepten, contrasten, kleuren, het harde en het zachte, de invloeden van de zwaarte- kracht etc.”

LEREN ZIEN

Duchateau vindt dat als je kunst wil bekijken en waarderen, je goed moet kunnen zien. “Men ziet voornamelijk het gehele plaatje (figuratief of abstract), maar de finesse is niet voor iedereen zichtbaar,” aldus de kunstenaar. “Op het eerste gezicht is een schilderij iets dat je aanspreekt vanuit je buikgevoel of intuïtie. Vervolgens moet je ontdekken waarom je een schilderij goed of slecht vindt en dat ook leren te verwoorden. We moeten ons kijken herontdekken om schilderkunst te kunnen begrijpen”.

“Ik ben een kunstenaar, maar vooral een ziener. Als ik kijk naar de natuur dan zie ik de diepten, contrasten, kleuren, het harde en het zachte, de invloeden van de zwaartekracht.”

Hugo Duchateau

We kijken op ‘consumptiehoogte’. Daar wordt het meeste waar aange- prezen. We worden geconditioneerd door alle media om te kijken naar wat mooi is en duur. Wat lelijk is moeten we overslaan. “Maar in die lelijkheid is er ook schoonheid,” vindt Duchateau.

Hugo Duchateu. Courtesy de kunstenaar.

“Met kunst moeten we de mensen opnieuw laten kijken en leren verwonderen. De toeschouwer voelt het verhaal misschien niet zo uitgebreid aan, maar als hij of zij al begrijpt of het een abstract of figuratief werk is, al dan niet onbewust, dan heb ik iets bereikt”. “Het is niet de bedoeling dat ik uitleg wat ik begrijp of wat ik zie,” vervolgt de kunstenaar. “Ik probeer ze te leren zien”. Dat doet Duchateau in de tentoonstelling bijvoorbeeld door werken van zichzelf te plaatsen naast werken van bevriende kunstenaars en zo de overeenkomsten ertussen te tonen.

“We moeten ons kijken herontdekken om schilderkunst te kunnen begrijpen.”

Hugo Duchateau

EEN SPANNING TEWEEGBRENGEN

Zin in Zien is opgedeeld in drie delen: een eerste deel met zijn abstracte werken in combinatie met werk van bevriende kunstenaars, een tweede deel met pentekeningen van Duchateau en een derde deel met zijn landschappelijke werken. De tentoonstelling is dus niet zo zeer een retrospectieve. Dat is ook moeilijk bij Duchateaus werk. Hij koos immers nooit voor één richting, maar werkte in verschillende stijlen (abstract, figuratief, landschappelijk, installatief…). “Ik heb getracht een spanning teweeg te brengen, methodesweer te geven die in elkaar overvloeien en overlappen”. Een voorbeeld hiervan is het abstracte werk van de hand van zijn oud-leraar Vincent van den Meersch (een schilderij met witte achtergrond met daarop een horizontale en een verticale lijn) dat Duchateau plaatste naast een figuratief schilderij van zichzelf. “Het werk van van den Meersch is fris en abstract. Mijn werk is als een treurwilg in een bos. In het groene vlak schilderde ik een verticale witte en een horizontale rode band, onbewust beïnvloed door van den Meersch’ werk. Toen ik de werken naast elkaar zag, besefte ik hoe de lijnen op zijn werk een zekere diepte hadden. Dat was me nooit eerder opgevallen. Het heeft mij het abstracte werk nog meer doen waarderen”.

“Mijn werk is als een treurwilg in een bos. In het groene vlak schilderde ik een verticale witte en een horizontale rode band, onbewust beïnvloed door van den Meersch’ werk.”

Hugo Duchateau

BIC BALPENTEKENINGEN

Een tweede tak in de tentoonstelling zijn balpentekeningen die Duchateau maakte tijdens de coronaperiode. Bijzonder hieraan is dat de kunstenaar ze maakte met de originele hoofdkleuren van de BIC-balpennen (blauw, rood, groen en zwart). “Ik wist dat ik daarmee nuances kon brengen en veel kleuren kon maken die men niet meteen zou verwachten,” zegt de kunstenaar over zijn materiaalkeuze. “Ik heb vooral getekend vanuit mijn fotografisch geheugen of ben vertrokken van foto’s uit bv. de krant. Ik probeer op een andere manier naar landschappen te kijken en te verwerken in mijn kunst. Daarbij tracht ik altijd mezelf te blijven verbazen en er ook plezier in te hebben,” voegt Duchateau er nog aan toe.

HASPENGOUWSE LANDSCHAPPEN

Het laatste deel van de expo toont Duchateaus landschappelijke schilderijen. Die gaan niet bewust terug op één bepaalde regio, maar toch herken je er vooral de Haspengouwse landschappen in, maar dan abstract verwerkt. “Het is niet zozeer uit liefde voor de streek,” zegt de kunstenaar, “ik schilder gewoon wat mooi is”.

De expo Zin in Zien van Hugo Duchateau loopt tot 26 mei 2023. Meer info vind je via de website van CC Maasmechelen.