MagazineInterview

Kunstenaar in de kijker: Gideon Kiefer

De kunstenaar in zijn studio. Courtesy Gideon Kiefer. Foto: Johan Jacobs.

Het oeuvre van Gideon Kiefer (°1970) getuigt van een speciale band met Limburg. De kunstenaar groeide op in de Grote Heide, een gehucht van Neerpelt. Hij woonde er met zijn familie tamelijk afgelegen, te midden van het groen. Samen met zijn beste vrienden uit de buurt was hij steeds op pad. Het bos, net als zijn vele jeugdherinneringen, speelt dan ook een belangrijke rol in zijn werken. Hoe deze herinneringen vaak incorrect, verzonnen of gekleurd zijn doorheen de jaren, is een onderwerp dat hem erg fascineert. Op zijn achttiende verliet Kiefer Neerpelt om te gaan studeren in Brussel. Daarna verhuisde hij naar Antwerpen met als gevolg dat zijn geboortedorp een soort van mythische status kreeg.

Gideon Kiefer, The Resiue, 2020, 38 x 60,5 cm. Olie, acryl, brush marker en potlood op hout. Courtesy de kunstenaar.

Reeds als kind was Kiefer voortdurend aan het tekenen: van stripverhalen over veldslagen tot de Kruisiging van Christus. “Nogal bloederige taferelen”, lacht hij. “Mijn ouders vroegen me wel eens waarom ik nooit iets vrolijks tekende.” Vaak tekende hij met zijn twee beste jeugdvrienden, terwijl andere jongens van zijn leeftijd gingen voetballen. Af en toe ging hij naar de tekenschool, maar dat hield hij nooit lang vol. “Mensen die graag tekenen, kleuren niet altijd graag”, vertelt Kiefer. “Ik tekende heel graag, maar kleuren of boetseren was niks voor mij.”

Ook de kerk van Neerpelt speelde een belangrijke rol tijdens de kunstenaar zijn jeugd. Het was de plaats waarrond alles gebeurde: van stiekem roken, tot een meisje zoenen, of tooghangen in het stamcafé ertegenover. Enkele jaren geleden trok Kiefer opnieuw naar deze kerk om er de Kruisweg van Christus te bestuderen, schilderijen die hem reeds als kind fascineerden. Hij vergeleek deze werken met zijn eigen levenspad, wat leidde tot de reeks Ecce Homo (2017).

Gideon Kiefer, The Content is Still a Dog Whistle (Ecce Homo series), 2017, potlood, gouache, pen, permanent marker, acryl op boek, 26,5 x 34 cm. Courtesy de kunstenaar.

Kiefers ouders maakten geen probleem van zijn artistieke aspiraties, en hebben het steeds gestimuleerd. Zijn eerste aanrakingen met kunst vonden plaats in het Dommelhof, waar zijnnonkel directeur was. In die periode was het Dommelhof een bruisende plek met veel talent. Vooral activiteiten als Het poppentheater of het bekende Theater op de Markt vond de jonge kunstenaar geweldig. Het deed hem dromen straattheatermaker te worden en de wereld rond te reizen. Dit heeft hem onder andere beïnvloed om aan het RITCS in Brussel te gaan studeren.

Vaak willen mensen steeds hetzelfde terugzien van kunstenaars. Soms wordt het dan even te veel, of geraken we in een sleur en willen we ook eens wat nieuws uitproberen.

Gideon Kiefer

Twee jaar geleden sloeg Kiefer een nieuwe weg in. Het tekenen laat hij tijdelijk achterwege ten voordele van schilderkunst. Een hele uitdaging voor de kunstenaar die soms het gevoel had dat de oude meesters meekeken over zijn schouder. Ondertussen is dat gevoel grotendeels weggeëbd. Net zoals bij zijn tekeningen, gebruikt Kiefer vaak atypische dragers: naast paneel of doek schildert hij op houten planken of kaften. “Ik droom ervan om een straffe schilder te worden. En naast mijn tekenkundig werk ook bekendheid te krijgen met mijn schilderijen. Vaak willen mensen steeds hetzelfde terugzien van kunstenaars. Soms wordt het dan even te veel, of geraken we in een sleur en willen we ook eens wat nieuws uitproberen”, vertelt Kiefer.

olGideon Kiefer, The Red Cat, 2020, olie, acryl en potlood op hout, 60,5 x 45 cm. Courtesy de kunstenaar.

Of hij nog ooit terug zou keren naar Neerpelt? “Dat denk ik niet. Ik kom er nog steeds heel graag maar blijf er nooit lang. Ik woon nu ook landelijk maar in de nabijheid van een stad en dat vind ik toch wel aangenaam. Ik voel me hier gelukkig, dus ik zou niet inzien waarom ik zou terugkeren.”

Gideon Kiefer woont nu met zijn gezin in Sint-Martens-Latem. In België wordt hij vertegenwoordigd door Galerie Geukens & De Vil. Volgende tentoonstellingen vinden plaats in het Yper museum (mei 2021- januari 2022), tijdens Art Brussels (juni 2021) en De Halle in Geel (maart-mei 2022). Benieuwd naar zijn werk en tentoonstellingen? Neem zeker eens een kijkje op http://www.gideonkiefer.com/.