MagazineExpo, Interview

Brussels Gallery Weekend: een selectie door 4 Limburgse kunstenaars

Van 8 tot en met 11 september 2022 wordt in Brussel de 15de editie van het Brussels Gallery Weekend georganiseerd. Naast 47 galerijen, openen een tiental kunstinstellingen en kunstenaarsruimtes vier dagen lang de deuren. Wij vroegen vier Limburgse kunstenaars om hun selectie te maken uit het rijke programma aan hedendaagse kunst: Koen Vanmechelen, Koen van den Broek, Gommaar Gilliams en Daan Gielis.

Prune Nourry, Target I (Arrows), 2021. 
©Courtesy the artist & Templon, Paris/Brussels.
Prune Nourry, Target I (Arrows), 2021.
© Courtesy the artist & Templon, Paris/Brussels.
Koen Vanmechelen: Nandita Kumar (bij Galerie Felix Frachon), Jeff Wall (bij Galerie Greta Meert) en Prune Nourry (bij TEMPLON)

Koen Vanmechelen schuift Nandita Kumar, Jeff Wall en Prune Nourry naar voren. Net zoals Koen Vanmechelen, zijn ze alle drie op een verschillende manier met onderzoek bezig. “Nandita Kumar onderzoekt en ontleedt hoe wij ons verhouden ten opzichte van de natuur, hoe wij geïsoleerd zijn geraakt van de natuur en hoe wij daardoor onszelf verloren zijn. Als ik kijk naar de beelden van Jeff Wall, dan heb ik hetzelfde gevoel. In zijn werk zien we mensen die niet meer verbonden zijn met het desolate landschap waarin ze vertoeven. Ze kennen de eigen omgeving niet, waardoor ze ook vervreemd zijn van zichzelf. Bij Prune Nourry heb je een gelijkaardig tafereel, al heeft haar onderzoek betrekking op onze binnenkant: hoe zit ons zenuwstelsel in elkaar, waar zit de verbondenheid tot de andere en hoe kunnen we daarin de andere ontmoeten? Het zijn drie onderzoekers die vanuit een verschillend oogpunt vertrekken, maar eigenlijk tot dezelfde conclusie komen: “de mens is een eenzaam wezen op zoek naar verbinding, en er is maar één mogelijkheid om die connectie tot de andere te maken, één strategie om te overleven: jezelf connecteren tot je eigen omgeving.”

Jef Wall, 4651Monologue, 2013, lightjet print, 240 x 282,3 cm.  © Jeff Wall. Courtesy the artist and Galerie Greta Meert.
Jeff Wall, 4651Monologue, 2013, lightjet print, 240 x 282,3 cm.
© Jeff Wall. Courtesy the artist and Galerie Greta Meert.
Koen van den Broek: Jeff Wall (bij Galerie Greta Meert) en Leo Gabin (bij 10N)

Ook Koen van den Broek kiest voor Jeff Wall. Zijn bewondering voor Jeff Wall heeft veel te maken met het belang van fotografie voor zijn eigen werk. Persoonlijke foto’s, gemaakt tijdens zijn reizen, vormen het artistieke uitgangspunt. Vaak gaat het om snapshots van landschappen en architectuur, zoals details van bruggen, en fragmenten van huizen en stoepranden, waarin de mens afwezig lijkt te zijn. Dat zijn precies het soort foto’s en beelden die Jeff Wall maakt. Toen Koen van den Broek in 2008 een tentoonstelling in het M HKA cureerde, werd onder andere het werk The Guitarist van Jeff Wall getoond. Verder heeft Koen van den Broek jarenlang samengewerkt met White Cube, één van de meest gerenommeerde kunstgalerijen wereldwijd, die ook Jeff Wall vertegenwoordigt. Naast Jeff Wall selecteert van den Broek Leo Gabin, een Belgisch kunstenaarstrio dat sinds 2000 samenwerkt. Hun oeuvre omvat schilderijen, sculpturen, installaties en video’s. Ze herdefiniëren de traditie van kunst op basis van gevonden objecten door digitale content te recycleren tot nieuwe configuraties. Koen van den Broek zag hun werk voor het eerst bij Tick Tack in Antwerpen, en kocht een stuk voor zijn eigen collectie.

Frank Walter, Fire Crackers. 
Photo credit: Kenneth M. Milton Fine Arts. Courtesy of Walter Family and Xavier Hufkens, Brussels.
Frank Walter, Fire Crackers.
©
Photo: Kenneth M. Milton Fine Arts. Courtesy of Walter Family and Xavier Hufkens, Brussels.
Daan Gielis: Leo Gabin (bij 10N), Frank Walter (bij Xavier Hufkens) en Jennifer Rochlin (bij Sorry We’re Closed)

Daan Gielis zag de installatie van Leo Gabin tijdens de Biënnale van België in Gent en is benieuwd wat ze in de ruimtes van 10N zullen tonen. Daarnaast kiest hij voor Frank Walter en Jennifer Rochlin. “Ik zag het werk van Frank Walter voor het eerst tijdens de biënnale van Venetië en ben blij om zijn werk terug te zien bij Xavier Hufkens. Vooral de kleine landschapsschilderijen uit Antigua en Europa zijn magisch. De keramieken van Jennifer Rochlin zag ik enkel nog maar online. Ik ben voornamelijk geïntrigeerd door de applicatie van glazuren die de werken een schilderkunstige vrijheid verlenen.” 

Koenraad Dedobbeller
©Courtesy of the artist and CLEARING New York, Brussels.
Koenraad Dedobbeller.
© Courtesy of the artist and CLEARING New York, Brussels.
Gommaar Gilliams: Koenraad Dedobbeleer (bij CLEARING), Joe Bradley (bij Xavier Hufkens) en Anke Weyer (bij NINO MIER)

Gommaar Gilliams kiest voor een andere kunstenaar die bij Xavier Hufkens tentoongesteld wordt: Joe Bradley. “Joe Bradley is een plezier voor oog en geest. Hij heeft de Amerikaanse abstracte kunst nieuw leven ingeblazen door de manier waarop hij met kleur werkt en alles spannend houdt. Ik zie zijn werken als versmeltingen van verschillende emoties en states of being, zowel mentaal als fysiek. It goes and takes you up and down. Tegelijk heb ik altijd het gevoel gehad dat zijn werk samenhangt met zijn persoonlijkheid. Zijn nieuwe werken, waar een weg of pad doorheen verschillende kleurvelden loopt, dragen bijna  spirituele thema’s in zich. Beeldend lijken ze soms verder te borduren op werken van David Hockney uit de jaren 80, zoals bijvoorbeeld Nichols Canyon (1980). Bekijk ook zeker Bradleys minimalistische tekeningen en colorfield-werken gemaakt met vinylverf: zeer divers en tegelijkertijd dragen ze een soort van Amerikaans logo-gehalte in zich.” Verder worden ook Koenraad Dedobbeleer en Anke Weyer warm aanbevolen door Gommaar Gilliams. “Mijn eerste ontmoeting met het werk van Koenraad Dedobbeleer, tijdens een expo bij Galerie Micheline Szwajcer in 2016, was een coup de foudre. Ik had het gevoel dat ik het meteen kon ‘lezen’. Zijn werk doet me denken aan de Amerikaanse kunstenaar Cy Twombly. Poëzie door intellectuele precisie, noem ik het. Hij combineert hoge en lage cultuur met geschiedenis en het nu. Zijn sculpturen leven. Ook zijn kunstenaarsboeken zijn heel poëtisch en geven inzicht in zijn inspiratiebronnen. Anke Weyer is een Duitse abstracte schilder. Ik kwam haar werk een aantal jaar geleden voor het eerst tegen. Het deed me denken aan specifieke passages uit werken van de Nederlandse kunstenaar Willem de Kooning, maar tegelijkertijd is het ook meer. Sommige van haar werken lezen als een L.A -verhaal vermengd met Duitse ‘dingen’. Het is dat contrast dat ik vaak voel in haar werk. Ik zag al één stuk van haar recente expo bij NINO MIER en dat was dan weer volledig anders vormgegeven.”