MagazineExpo, Nieuws

MoMeNTfestival 2023: Het einde der tijden, en tijd voor een heel eind beeldende kunst!

Sinds 2017 is MoMeNT uitgegroeid tot een begrip in Tongeren en ver daarbuiten. Dit jaar hervormt MoMeNT zich van een drie maanden durend cultuurfestival naar een kunstenorganisatie die zich het hele jaar inzet voor de cultuursector. Met negen verschillende onderdelen die focussen op de ontwikkeling van artistieke makers, de creatie van kunst en participatie vanuit de bevolking. Het MoMeNTfestival zelf blijft behouden en biedt nog steeds ruimte aan diverse kunstdisciplines. Voortaan wordt het festival gebundeld in tien dagen; dit jaar van vrijdag 4 tot en met zondag 13 augustus. Samen met curator Marcel Vanthilt werd “het einde der tijden” gekozen als centraal thema. Dat thema leent zich bijzonder goed voor beeldende kunst, zo blijkt. Wij werpen een eerste blik.

Expo ‘Dark Illuminations’ van Robert Dandarov

Het einde der tijden is een thema dat Robert Dandarov sterk inspireert. In zijn werk worden thema’s als klimaatverandering, politieke instabiliteit en sociale onrust verbeeld in een angstaanjagende en apocalyptische setting, een dystopische toekomst die mogelijk te wachten staat. Zoals een onheilspellende film dragen zijn schilderijen een ondraaglijke spanning, als een kroniek van een gruwelijke gebeurtenis die is voorspeld, zij het met een grillige ondertoon en met gevoel voor humor. Bezoekers van de expo worden uitgenodigd om te reflecteren op de mogelijke gevolgen van ons handelen en om een samenleving op te bouwen die rechtvaardiger, gelijkwaardiger en duurzamer is.

Robert Dandarov werd in 1959 geboren in Strumica (Macedonië) en woont en werkt sinds het begin van de jaren 80 in New York. Zijn werk werd reeds tentoongesteld op verschillende plaatsen in de Verenigde Staten en Europa. In 2001 verbleef hij een jaar in Antwerpen om de technieken van de zeventiende-eeuwse Vlaamse schilders te bestuderen. Eerder dit jaar werd zijn werk getoond in Uitstalling Art Gallery in Genk. De oprichter daarvan, Danny Weckx, cureert de expo voor het MoMeNTfestival.

Curator: Danny Weckx. 4 t.e.m. 13 augustus (10u-18u). Ursulakapel (Sint-Ursulastraat 11, Tongeren)

Expo ‘My noon, my midnight’ van Gommaar Gilliams

De schilderijen van Gommaar Gilliams barsten van dualiteit, zowel qua inhoud als qua technieken. Met werk dat balanceert tussen abstractie en figuratie creëert hij schijnbaar tijdloze scenario’s die tegelijk vertrouwd en fantastisch lijken, als een half herinnerd beeld of een ingebeelde herinnering. Zo ook in de expo ‘My noon, my midnight’, waar Gommaar Gilliams zijn visie op een tijdloze wereld verbeeldt. Speciaal voor het MoMeNTfestival toont hij enkele imposante werken in een gloednieuwe monumentale opstelling, op maat van het pas gerestaureerde stadhuis van Tongeren. In de installatie worden thema’s als verlangen, dualiteit, verhaalvertelling, melancholie, spel en tijdloosheid verweven en in relatie met elkaar gebracht.

Gommaar Gilliams werd in 1982 geboren in Lier en woont en werkt in Hasselt. Momenteel wordt hij vertegenwoordigd door Gallery Sofie Van de Velde (Antwerpen), The Buck Gallery (New York) en SMAC Gallery (Capetown). Recent was zijn werk te zien in instellingen als MUDEL (Deinze), de Domijnen Sittard (NL) en het Aardenburg Kunstfestival (NL). Vorig jaar konden bezoekers van MoMeNT reeds zijn werk ‘Silent Night Forever’ bewonderen in de expo ‘It’s time to meet them’ van curator Maxim Renard. Dit jaar spendeert MoMeNT een volledige expo aan het werk van Gommaar Gilliams. Ben Martens cureert de tentoonstelling van zijn mentor en oud-leraar.

Curator: Ben Martens. 5 t.e.m. 13 augustus (10-22u); opening op 4 augustus (19u-24u). Het Stadhuis (Stadhuisplein, Tongeren)

Expo van Ben Martens

Naast zijn rol als curator voor de expo van Gommaar Gilliams, krijgt Ben Martens ook een eigen expo op het MoMeNTfestival. Momenteel studeert hij schilderkunst aan de PXL MAD in Hasselt, maar eerder studeerde hij reeds twee jaar schilderkunst bij Gommaar Gilliams aan de Beeldacademie van Lier, waar hij eind 2021-begin 2022 zijn eerste solotentoonstelling ‘NOTHING ELSE THAN NOW’ had. Daarnaast behaalde Ben Martens een diploma Burgerlijk Ingenieur-Architect aan de Universiteit van Gent. In zijn schilderijen is architectuur dan ook nooit veraf. Hij neemt waar, verkent verschillende technieken en hecht veel belang aan de materialiteit van zijn werk en de impact ervan op het publiek. Door de dualiteit tussen de vergankelijkheid van de mens en de onmiskenbare impact van de mens op de openbare ruimte te verkennen, roept Ben Martens vragen op over hoe wij ons verhouden tot de wereld en wat er zal overblijven wanneer de tijd ten einde loopt.

5 t.e.m. 13 augustus (10-22u); opening op 4 augustus (19u-24u). Het Stadhuis (Stadhuisplein, Tongeren)

Expo van Mark Swysen

Mark Swysen werd in 1965 geboren in Hasselt en woont en werkt in Antwerpen en Berlijn. Hij studeerde af als Master in de Biologische Wetenschappen en Master in Art & Research. Zijn werk richt zich op menselijk gedrag en reflecteert op wat de mens beweegt, hoe hij omgaat met zijn leeftijdsgenoten en ingrijpt in de wereld waarin hij leeft. Mark Swysen omarmt het credo van Arthur Danto dat kunst een “belichaamde betekenis” is en een “wakkere droom die met anderen kan worden gedeeld”. Om zijn ideeën met anderen te delen gaat hij op zoek naar de meest verwonderende visuele stimuli. Daarbij geeft hij zichzelf de vrijheid om elk materiaal, object of fenomeen als instrument in zijn beeldtaal te gebruiken. Hij rukt ze uit hun gekende context en assembleert ze in een totaal andere context om op die manier de eendimensionaliteit van onze waarneming te bevragen en nieuwe interpretatiemogelijkheden te openen.

Tijdens het MoMeNTfestival worden twee indrukwekkende installaties van Mark Swysen getoond die de bezoeker uitnodigen tot reflectie over de urgentie van de klimaatproblematiek en het nemen van verantwoordelijkheid. In ‘A midsummernight’s dream – encountering a stray medusa in the city’ staat een lichtgevende kwal symbool voor de kwetsbaarheid van het leven op onze planeet. Het ontmoeten van een kwal in de stad, confronteert de bezoeker met de realiteit van de stijgende zeespiegel en het toenemende aantal overstromingen. De installatie ‘Planet @ peril: day of reckoning’ suggereert een doorzichtige wereldbol, waaronder een oppervlak in de vorm van een oceaan het zonlicht reflecteert en littekens van schade en vervuiling draagt. Een cirkelvormige buis van spiegels in het midden van de planeet reflecteert de omliggende gebouwen en bezoekers en herinnert hen aan hun verantwoordelijkheid voor de ecologische veranderingen die onze planeet en ons leven bedreigen.

4 t.e.m. 13 augustus (doorlopend). Tuin AC Praetorium (Maastrichterstraat 10, Tongeren)

Expo ‘Het Laatste Konijn’ van Luc Daelemans

Luc Daelemans is een bekende naam voor hen die MoMeNT volgen. Tijdens eerdere edities van het festival plaatste hij foto’s en portretten van wachtende mensen aan bushokjes, van mensen die Tongeren bezochten, van mensen met tatoeages en van de laatste ooggetuigen van het voormalige fruit- en bietenspoor tussen Tongeren en Borgloon in de openbare ruimte. Dit jaar voegt hij daar beelden van ‘het laatste konijn’ aan toe. De foto’s suggereren hoe de toekomst van onze planeet en samenleving er mogelijk uit zou kunnen zien wanneer enkel het laatste konijn is overgebleven. Het laatste konijn is tegelijkertijd een getuige van het verleden en een symbool van hoop voor de toekomst, en nodigt de bezoeker uit tot reflectie en het nemen van verantwoordelijkheid. Leuk detail: Marcel Vanthilt stond model voor het laatste konijn. Op 6 augustus om 21u30 worden de foto’s in de tuin van het AC Praetorium tot leven gebracht in een performance door danseres Paola Zampierolo. 

4 t.e.m. 13 augustus (doorlopend). AC Praetorium (Maastrichterstraat 10, Tongeren)